UCK Denktank voor Wegloophuis Utrecht: uniek en nodig

maandag 14 november 2016

Zeven weken geleden startte de UCK Denktank voor Wegloophuis Utrecht. Twaalf energieke communicatiespecialisten gingen aan de slag met de externe communicatie van het Wegloophuis, ieder vanuit zijn of haar eigen specialisme. In zeven weken kun je een hoop doen, zo bewezen de tank-leden met elkaar.

Het Wegloophuis vroeg ons initieel te helpen met hun meerjarenverslag. Hiermee willen zij aan de buitenwereld laten zien dat het Wegloophuis hoe actief ze zijn. En dat zij met hun unieke aanpak het verschil maken voor een aantal mensen die buiten alle reguliere hulpverlening terecht kwam. Na enig doorvragen van de Denktank over het bereik met het meerjarenverslag, werd in goed overleg besloten vanuit een andere invalshoek de complete corporate communicatie van het Wegloophuis een nieuwe impuls te geven.

Zonder budget
De UCK Denktank is een initiatief bedoeld om een Utrechtse ideële organisatie die geen budget heeft, tijdelijk te helpen met professionele communicatie-ondersteuning. De betrokken professionals uit de UCK zetten zich hiervoor belangeloos in. Omdat ze in het belang van het Wegloophuis geloven. Omdat ze willen helpen. Omdat het ze raakt wat het Wegloophuis voor mooi werk doet.

Vrijwilligers
Het hogere doel van deze Denktank en van het Wegloophuis is om aan subsidieverleners en donateurs te laten zien wat het Wegloophuis precies doet. Welke dienstverlening ze haar bewoners en oud-bewoners biedt. De bewoner, de mens van het Wegloophuis laten zien. Het is belangrijk werk. De organisatie kan deze hulp niet bieden zonder haar vrijwilligers. Samen met het Wegloophuis hopen we door betere communicatie nieuwe vrijwilligers te trekken.

Nieuwe website
We hebben een compleet nieuwe website gemaakt via een WIX template. Waardevolle content van de ‘oude website’ is meegenomen naar de nieuwe website. De website is verder aangekleed met nieuwe frisse teksten. Interviews en fonkelnieuwe foto’s. Op de foto’s zien we bewoners, oud bewoners, vrijwilligers en de mensen die het Wegloophuis runnen. En de resultaten zijn helder in beeld gebracht, waardoor deze toegankelijk worden voor subsidiënten, private fondsen en andere belangstellenden.

Resultaten

Het Wegloophuis betekent een hoop voor haar bewoners en oud bewoners. Veel mensen melden zich bij het Wegloophuis omdat zij na hun opname in de kliniek geen nazorg krijgen. Ze worden dakloos. Heel veel mensen vluchten uit de kliniek omdat de druk van een gedwongen maatregel ze te veel wordt. Sinds 2010 heeft het Wegloophuis in totaal 165 keer een verblijf in het Wegloophuis geboden aan 134 mensen. Veel van deze 134 mensen maakten gebruik van de ‘time-out‘ voorziening. Het totaal aantal verzoeken van mensen die graag een plekje wilden in het Wegloophuis, was de afgelopen jaren veel hoger dan de mensen die ze dat ook echt konden bieden. 2016 zijn er 198 intakeverzoeken geweest. Het Wegloophuis heeft 137 keer geen plek kunnen bieden. De kamers waren allemaal bezet. Bekijk de nieuwe website van Het Wegloophuis. Hier vind je ook meer resultaten.

Ook iets doen?
Ben je ook geraakt door het verhaal van het Wegloophuis? Wil je ook iets doen? Word vrijwilliger of vriend van het Wegloophuis. Of help het Wegloophuis met hun verdere communicatie. Financieel steunen kan natuurlijk ook. Kijk op de website hoe je dat doet. http://www.wegloophuisutrecht.nl/steun-ons

Pers en publiciteit
Om het bijzondere werk van het Wegloophuis te vertellen zoeken we naar publiciteit. Een eerste inventarisatie levert op dat RTV Utrecht vandaag (dinsdag 15 november) zowel via radio als tv aandacht besteedt aan het Wegloophuis. Ook in Straatnieuws en In de buurt zullen artikelen verschijnen. Verder lopen er mediacontacten met onder andere DUIC en het tijdschrift Deviant. uis heeft aangeleverd.

De tank
Een compleet nieuwe site, nieuwe fotografie, het op orde brengen van externe communicatie en het benaderen van de pers is mogelijk gemaakt door de Denktank. De betrokken leden van de Utrechtse Communicatiekring zijn:

Rogier van den Berg (techniek website), Ingrid Tromp (digitaal/techniek + content), Aad Voermans (vormgeving website), Francien Horrevorts, (content), Arnaud Mooij (fotografie), Anneke Laverman (interviews),Stephanie Juranek (feedback op website + content), Marie-Antoinette Kroone (content + publiciteit), Ron Kaiser en Elise van Ee (publiciteit), Mariska van Gelderen en Marike Andringa (coördinatie). 'Opdrachtgevers' bij Wegloophuis Utrecht: Stephan van der Sluis (directeur) en Katrien Schumans (coördinator).

Lees ook: UCK Denktank voor Wegloophuis Utrecht van start 

« Terug

Sluiten