Over Marktwerking en communicatie van ziekenhuizen

Marktwerking en communicatie van ziekenhuizen

Als een ziekenhuis zijn operatiekamers en zijn afdeling verloskunde moet sluiten als indirect gevolg van geldgebrek, dan blijkt dat de marktwerking ook scherpe randjes heeft. Een directeur van een ander ziekenhuis wordt ontslagen nadat hij in de krant pleit voor het verlagen van de salarissen van de specialisten. Deze voorbeelden zetten de vraag in het spotlicht: marktwerking in de zorg, wie wordt hier beter van? En welke consequenties heeft dit voor de communicatie? Hierover gaat de UCK-bijeenkomst van 22 oktober.

Past de focus op geld en efficiency wel bij de menselijke maat die het begrip ‘zorg’ toch moet kenmerken? Of kunnen zorg en zakelijkheid elkaar juist versterken: de organisatie zó inrichten dat alle processen zo naadloos mogelijk aansluiten op de echte behoefte van de mensen, en het personeel de ruimte krijgt om dit liefdevol te doen?
Ook de afdelingen communicatie van ziekenhuizen zien zich voor een nieuwe taak geplaatst. Vandaar het thema van deze bijeenkomst: de veranderende (rol van) communicatie als gevolg van de toenemende marktwerking in de zorg.

Sjors van Leeuwen is directeur van Indora Managementadvies, partner van KlantfoQus en initiatiefnemer van het Zorgmarketingplatform. Als onafhankelijk adviseur begeleidt hij zorginstellingen bij het opstellen en implementeren van zorgmarketing en klantgerichte bedrijfsstrategieën. Ook is hij auteur van onder meer de bestseller ‘Zorgmarketing in de praktijk’. Hij spreekt over de vragen wat zorgmarketing is en waarom het belangrijk is. Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij de invoering van zorgmarketing en welke succes- en faalfactoren kun je tegen komen?

Frederique Koning is hoofd Communicatie van het Diakonessenhuis Utrecht-Zeist-Doorn – opnieuw de nummer 1 in de ziekenhuizen-top-100 van het AD. Zij zal ingaan op de veranderende communicatie in het ziekenhuis, welke rol zij zelf daarin speelt en hoeveel ruimte zij daarvoor krijgt van ziekenhuisdirectie en medische staf. Wat betekent de marktwerking voor de communicatieafdeling, voor patiënten, artsen, en voor de communicatie met zorgverzekeraars? En misschien ook nog de brandende vraag: hoe profiteer je optimaal van een topnotering in de AD-top-100?

Locatie: Diakonessenhuis, Bosboomstraat 1 Utrecht

Programma
19.30 uur: ontvangst in personeelsrestaurant
20.00 uur: aanvang programma: lezingen en zaaldiscussie
21.30 uur: netwerkborrel

Namens de programmacommissie,
Jac. Janssen en John Smeets

 

Sluiten