Over Game-design en Gedragsbeïnvloeding

Game-design en Gedragsbeïnvloeding

Het zijn interessante tijden. Techniek ontwikkelt zich razendsnel, de wereld om ons heen wordt steeds virtueler. Gamen is een onlosmakelijk deel van het leven van de jongere generaties geworden. Games dragen ook steeds meer bij aan programma’s die gedrag willen veranderen.  Wij vragen ons af wat de specifieke kracht van het ontwerpen van dit soort programma’s is. En welke gevolgen dat heeft  voor ons communicatieprofessionals?  Welke manier  van kijken ligt hier aan ten grondslag en wat kunnen we daar van leren?

Voor een antwoord op deze vragen organiseert de Utrechtse Communicatiekring een avond over game-design en gedragsbeïnvloeding. Daarbij staat game-design als ontwerpdiscipline centraal. Hoe verhoudt game-design zich tot het klassieke kennis-houding- gedrag paradigma dat nog steeds domineert in het communicatievak? Tot welke nieuwe inzichten heeft dat al geleid? Is er een lijn te trekken met de opkomst van computer games als een dominant verschijnsel in jeugdcultuur? Wat  gaat het ‘lean forward paradigma’ betekenen voor organisaties die geworteld zijn in een ‘lean back paradigma’?

Willem-Jan Renger is  werkzaam bij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en Hoofd Innovatie studio, programmaleider Applied Game Design, actief betrokken bij Ucreate en veelgevraagd spreker op diverse gelegenheden, waaronder TedxAmsterdam.

Willem-Jan neemt ons deze avond mee in de wereld van game-design en de gevolgen van de paradigmaverschuivingen voor ons vak communicatie dat niet zal ontkomen aan deze paradigmatische ‘struggle’. Hoe gaan we straks communiceren met klanten en prosumers (die straks niet anders meer gewend zijn)?  Genoeg voer voor discussie!

Uit de praktijk komt het verhaal van Tom de Bruyne. Tom is mede-oprichter van SUE Amsterdam, een bureau dat gespecialiseerd is in gedragsbeïnvloeding. Zijn praktijk sluit bijzonder goed aan op het  verhaal van Willem-Jan. Tom heeft zich met zijn reclamebureau volledig gericht op ontwerpen van gedrag. Hij is van mening dat het denken vanuit het gedragsontwerp-paradigma het communicatievak radicaal anders, breder en interessanter maakt.  Hij gaat het hebben over de transitie van de reclame-industrie naar beïnvloedingsindustrie, waarbij kennis over inzicht in menselijk gedrag enerzijds en gedragsontwerp-principes anderzijds een steeds centralere rol gaan spelen. Dit natuurlijk geïllustreerd met diverse voorbeelden. 

Programma
19.30 uur: Ontvangst en koffie
20.00 uur: Willem-Jan Renger
21.00 uur: Tom de Bruyne
21.30 uur: Afsluiting en netwerkborrel
22.00 uur: Einde netwerkborrrel

Locatie
Deze UCK-bijeenkomst vindt plaats op dinsdagavond 28 juni in Vergaderruimte-Utrecht.nl, Pieterskerkhof 23, Utrecht (op steenworp afstand van de Dom).
Klik hier voor de locatie 
Klik hier voor een routebeschrijving

Aanmelden
Aanmelden kan tot en met zondag 26  juni . Aanmelden kan hier op deze website, zie blokje rechts. Deelname is mogelijk voor UCK-leden, mits vooraf aangemeld. Er is maar beperkt plaats, dus meld je alleen aan als je zeker weet dat je komt en geen plaatsen blokkeert voor andere geïnteresseerden. No show stellen we niet op prijs en wordt door ons geregistreerd.

Introducés
De UCK heeft nieuw beleid voor het toelaten van introducés. Wil je als introducé aan deze bijeenkomst meedoen, stuur dan een mailtje met jouw verzoek naar info@communicatiekring.nl. Vier dagen voor de bijeenkomst laten we je dan weten of er ruimte voor je is (leden van de UCK gaan in principe voor bij de aanmelding).

Graag tot ziens op 28 juni!

Met vriendelijke groet, namens de programmacommissie UCK,
Harold Lukassen en John Smeets

Sluiten