#daretobegrey op Stadhuisbrug Utrecht

daretobegrey 4.jpgzaterdag 26 maart 2016

Ineens waren ze er op de social media: #daretobegrey. Op Goede Vrijdag staan ze, flyerend, op de Stadhuisbrug in hartje Utrecht. Wie zijn het, wat drijft hen en hoe wordt het initiatief opgepakt?

Het grijze midden een stem geven, dat wil #daretobegrey. Initiatiefnemer is Jacco Pekelder, docent geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht en gespecialiseerd in extremisme. Hij schakelde een twintigtal studenten in die via de traditionele en de sociale media, en deze middag dus ook live, de aandacht vestigen op de minder uitgesproken opvatting van de zwijgende meerderheid. 

Bush en Jezus
Die meer genuanceerde mening wordt te weinig gehoord, vinden Pekelder en zijn studenten. ‘Probleem is dat alleen die ene procent in de media komt die of extreem voor ofwel extreem tegen iets is, bijvoorbeeld vluchtelingen. Zo laten we ons uiteendrijven in twee kampen. Polarisatie is een belangrijke voedingsbodem voor radicalisering en terrorisme, kijk naar wat afgelopen week in Brussel is gebeurd. Niet dat wij gewone burgers mede schuldig zijn aan dat terrorisme, maar we kunnen wel iets doen om het te voorkomen. We zijn niet alleen maar onmachtig. Wij moeten een hand uitsteken, niet naar de daders want die horen achter de tralies, maar wel naar de groepen die wij misschien iets te gemakkelijk met hen associëren. We kunnen proberen die voedingsbodem die extremisme tot gevolg heeft, te verzwakken om zo onze open samenleving te behouden.’ 

Bush zei na 9/11: You are with us or against us. Jezus begon hier al veel eerder mee door te stellen: wie niet voor mij is, is tegen mij. Extremisten proberen ons, de mensen van het grijze midden, te dwingen een keus te maken: voor of tegen iets. Maar dat hoeft helemaal niet. Zo simpel is het helemaal niet. In het echte leven zijn de dingen zelden zwart of wit maar meestal grijs. Het leven is geen binair spelletje.’

Nuance
Hoe zijn de reacties, deze grijze dag op de Stadhuisbrug? Jorrit, student-assistent, krijgt overwegend positieve reacties. ‘De meeste mensen komen er dan achter: eigenlijk is mijn mening al “grijs” en best wel genuanceerd. Maar als we hen dan vragen om zich uit te spreken, vinden mensen dat wel lastig. Vermoedelijk omdat een genuanceerde mening zich lastiger laat formuleren.’ Pekelder: ‘Wij proberen hen een duw te geven met als doel dat zij hun mening wél uitspreken. Dat het als het ware sexy wordt om je uit te spreken met een mening die genuanceerd is, dus eerder grijs dan zwart of wit.’ 

Sexy grijs
Maar “grijs” klinkt toch eerder saai dan sexy, als we even de associatie met ‘Fifty shades of grey’ buiten beschouwing laten? Pekelder: ‘Jawel hoor, het is juist een geuzennaam.’ Jorrit: ‘Omdat misschien niet iedereen het meteen snapt, hebben we een leus erbij gezet: “Voorbij aan zwart-wit denken”. Dat blijkt toch voor de meeste mensen iets duidelijk dan alleen de kreet “#dare to be grey”. Het grijze midden is niet saai maar laat juist alle kleuren van de regenboog zien. Dat stralen de gekleurde banners ook uit die om ons heen staan.’
Inspiratiebron voor deze actie vormde een Amerikaanse wedstrijd die jongeren oproept om via de sociale media campagnes te ontketenen tegen gewelddadig extremisme en de voedingsbodem daarvan, licht Pekelder toe.  Op de traditionele media was hij al te gast bij NPO1 radio en bij RTV Utrecht.

redactie: Jac Janssen

« Terug

Sluiten