Nieuws

Nieuws

Utrecht zegt ja tegen duidelijke taal

utrecht.jpg12-06-2019 Wethouders van Utrecht, Den Haag en Amsterdam ondertekenden vandaag de Direct Duidelijk-deal. Daarmee spreken ze de intentie uit dat de gemeenten voortaan helder communiceren, zodat iedereen beter begrijpt waarover de gemeente communiceert. lees verder
Labels
Nieuws

Bewonersparticipatie: wat werkt wel en wat niet?

Christine Bleijenberg aan het woord-2145.jpg05-06-2019 Hoe organiseer je als overheid het contact met burgers en bewoners? Dat was het onderwerp van een informatieve UCK-bijeenkomst op 28 mei in de Stadstuin aan de Europalaan, waar zo'n veertig UCK-leden bij aanwezig waren. lees verder
Labels
Nieuws

[VIDEO] Angst als communicatietechniek bij de UCK

Foto.JPG16-05-2019 De Utrechtse Communicatiekring werkt dit voorjaar samen met pop-up theater De Angstfabriek. Een initiatief waarbij je als deelnemer als ‘fabrieksarbeider’ aan de slag gaat en in het productieproces verschillende rollen krijgt. Daarbij leer je hoe angst als beproefde (communicatie-)techniek wordt ingezet om gedrag te beïnvloeden. lees verder
Labels
Nieuws

Utrecht weert huis-aan-huisbladen en reclamefolders

reclamefolders.jpg15-05-2019 Gemeente Utrecht wil met ingang van 1 januari 2020 de verspreiding van huis-aan-huisbladen en reclamefolders drastisch tegengaan. Niemand ontvangt thuis meer dit drukwerk, tenzij er door de bewoners een ‘ja-ja’-sticker op de brievenbus wordt geplakt. lees verder
Labels
Nieuws

Als Utrechter moet je veel nieuwskanalen volgen als je goed geïnformeerd wilt zijn

utrecht.jpg28-04-2019 De nieuwsvoorziening in de grote steden, waaronder Utrecht, is kwetsbaar. Dat is de conclusie van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ) dat onderzoek deed naar de lokale journalistiek in de vier grote steden van ons land. lees verder
Labels
Nieuws

FC Utrecht start seizoenkaart-campagne

FCU.jpg20-04-2019 FC Utrecht lanceerde afgelopen week haar nieuwe seizoenkaart-campagne. Een aansprekende video is daarbij een blikvanger, maar het geheim van de FCU-aanpak zit ‘m vooral in een aparte benadering van verschillende doelgroepen. lees verder
Labels
Nieuws

Festival de Beschaving test Fear of Missing Out (FOMO)

Festival de Beschaving dat jaarlijks in de Botanische Tuinen bij de Universiteit Utrecht plaatsvindt, test dit jaar bij haar publiek ontwenningsverschijnselen die optreden als je geheel offline bent: even geen beschikking over je telefoon. De Fear Of Missing Out, FOMO.

Bezoekers aan het festival kunnen hun telefoon afplakken. Vervolgens wordt door sociale wetenschappers van de Universiteit Utrecht onderzocht hoe lang ze het volhouden hun telefoon niet te gebruiken. Bij binnenkomst wordt de telefoon met een sticker afgeplakt. Op vertoon van een afgeplakte telefoon krijgen de festivalgangers toegang tot een 'offline' gebied, waar studenten alle techniek proberen te vervangen.

Ervaren
Bezoekers kunnen op het festivalterrein volgens de organisatie natuurlijk wel volop live tinderen, facebooken of Candy Crush spelen zonder dat er een telefoon aan te pas komt. Festivalgangers die dat allemaal teveel wordt en extreme ontwenningsverschijnselen ervaren, kunnen de sticker weer laten verwijderen.

Denken
Festival de Beschaving wil door het experiment een zogenaamde 'white spot' worden, een plek waar geen wifi is. "Elk jaar proberen we onze bezoekers aan het denken te zetten. En in plaats van wifi-palen neer te zetten, halen we ze nu juist weg", licht artistiek leider Bow Evers toe.

Festival de Beschaving vindt dit jaar op zaterdag 2 juli plaats in de Botanische Tuinen in Utrecht. 

 

Sluiten