Telegraaf schrapt deel Utrechtse redactie
De Utrechtse redactie van dagblad De Telegraaf raakt twee van de drie vaste verslaggevers kwijt. De krant gaat door met één verslaggever die naar believe wordt aangevuld met freelancers.
Dit is het gevolg van een bezuinigingsoperatie die het concern doorvoert, zo bevestigt regiocoordinator Fred Pruim. "Het 16 pagina's tellende Utrechtse tabloidmagazine dat elke zaterdag bij de krant werd gevoegd, wordt per direct geschrapt, maar de regionale Utrechtse nieuwspagina in de krant van dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag blijft gehandhaafd", licht Pruim desgevraagd toe.
Minder reclame-inkomsten
Het sterk teruglopende advertentie volume is een belangrijke reden om het magazine met vooral achtergrondverhalen na 3,5 jaar te schrappen. Pruim: "Onze aandacht richt zich nu geheel op het dagelijkse nieuws uit de regio."
Verschuiving
De Utrechtse bladenmarkt maakt net als elders in het land een roerige tijd door. Gevestigde (tradtionele) media hebben het moeilijk met het veranderen van hun oude formules. Tegelijkertijd veroveren nieuwkomers een deel van de markt met nieuwe formules (bijvoorbeeld DUIC). Bestedingen aan advertenties verschuiven massaal, vooral naar digitale media.
Koek
Daarenboven verschenen er de laatste tijd in Utrecht nieuwe titels die een deel van de advertentiekoek proberen te bemachtigen. Recent nog lanceerde het digitale DUIC ook een papieren huis-aan-huiskrant en werd op diezelfde advertentiemarkt ook Uitagenda Utrecht van Toerisme Utrecht in het zadel geholpen met flinke subsidie van de gemeente.