Marketing en duurzaamheid: over de wirwar van keurmerken en campagnes met impact

UCK 18maart 2024 -3.jpg22-03-2024

Legio bedrijven zetten zich met de beste bedoelingen in om duurzamer te werken. Greenwashing ligt echter net zo goed op de loer, met schimmige keurmerken en niet op feiten gebaseerde campagnes. Ofwel, je duurzaam en sociaal voordoen om de omzet te verhogen. Maandag 18 maart werden UCK-leden daarover bijgepraat door sprekers van respectievelijk Milieu Centraal en Rainbow Collection. Met inzichten en adviezen hoe je je organisatie kunt helpenoprecht duurzamer en socialer te worden.

Tekst: Marieke Ruijgrok

Verwarring
De eerste spreker was Paulien van der Geest, strategisch communicatieadviseur bij Milieu Centraal.  Deze stichting helpt consumenten bij het maken van duurzame keuzes. Paulien liet deelnemers de verwarrende veelheid aan bestaande keurmerken zien. Sommige staan voor wat ze betekenen en zijn door een onafhankelijke partij gecontroleerd. Andere heeft een bedrijf zelf bedacht, met een dier of een blaadje in een cirkel. Ze lijken alleen op een keurmerk, maar doen valse of zelfs onzinnige beloftes. Bovendien is er in beide categorieën een heel scala van onderwerpen waar ze voor staan: van arbeidsomstandigheden en dierenwelzijn tot milieu-impact en transparantie.

Milieu Centraal heeft daar een oplossing voor bedacht: de Keurmerkenwijzer. Consumenten vinden er waarheidsgetrouwe informatie over duurzaamheidsbeloftes van producten in de supermarkt. Zo kunnen ze zelf bepalen welke componenten ze belangrijk vinden en daar hun keuze op baseren.

Duurzaam klussen
Op bedrijfsniveau krijgt Milieu Centraal regelmatig vragen van bedrijven hoe zij hun productketen kunnen vergroenen en hoe ze hierover kunnen communiceren. Van Intergamma bijvoorbeeld, het moederbedrijf achter kluswinkels Karwei en Gamma. Paulien maakte de vraag voor de UCK-leden concreet met het voorbeeld het verduurzamen van een verfklus. Te beginnen bij het verfbakje en de kwasten tot de verf zelf. Intergamma zet ook intern enorm in op brede bewustwording van haar eigen impact. Zo kreeg het hele management een training en houden ze samen met Milieu Centraal de vinger aan de pols bij alle verduurzamingsacties. De UCK-deelnemers kregen te zien hoe Intergamma er in geslaagd is transparant en eerlijk over hun duurzamere assortiment te communiceren. Conclusie en advies aan alle bedrijven: Wees Concreet. Ofwel: Vertel welk onderdeel van het specifieke product duurzamer is en waarom.

Recept voor bananencake
Veel bedrijven zijn, naast de materiele verduurzaming van hun eigen productketen, bezig met hun maatschappelijke impact. Tweede spreker Margreet van Schaijk is merkstrateeg bij impactbureau Rainbow Collection. Zij helpen bedrijven en merken daadwerkelijk waarde toe te voegen aan de wereld. Haar eerste advies was om duurzaamheidskeuzes te maken die passen bij je organisatie. 

Zo kan het heel waardevol zijn als een telecombedrijf zich met een campagne inzet tegen online haat en pesten. De KPI’s moeten dan echter wel ingesteld zijn op het maatschappelijk doel dat je wilt bereiken. Een miljoen clicks op een grappig filmpje betekent immers nog steeds niet, dat je écht iets hebt bijgedragen aan het verbeteren van online gedrag. 

Margreet nodigde de UCK-leden daarnaast uit om out of the box te denken. Dat deed ze aan de hand van een campagne in Zuid-Afrika van supermarktketen Spar. Die ontwikkelde een campagne tegen huiselijk geweld. Het lijkt een vreemde combinatie, maar de klanten van Spar zijn voor het overgrote deel vrouwen en meisjes. De kans dat ze te maken krijgen met huiselijk geweld is in Zuid-Afrika helaas gigantisch. In winkels en online stimuleert de keten hen op een subtiele manier om over hun ervaringen te praten en hulp te zoeken. Bij het ontwikkelen van de campagne werkte Spar samen met een hulpverleningsinstantie, die weet hoe je vrouwen in een gewelddadige situatie moet aanspreken. Dat leidde bijvoorbeeld tot het verhullen van de site-URL in een link naar een recept voor bananencake. Nodig, omdat mannen behalve losse handen vaak controledrift hebben en kijken naar het online gedrag van vrouwen en dochters. Het laatste advies van Margreet was dan ook: zoek bij campagnes altijd de samenwerking met de doelgroep!

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
UCK 18maart 2024 -3.jpg167,6 kBimage/jpegdownload

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten