Over De impact van mediaontwikkelingen op ons communicatievak

De impact van mediaontwikkelingen op ons communicatievak

Is dat wat je ziet, nog wel de werkelijkheid? Ontwikkelingen in het medialandschap gaan snel. Dat heeft ook gevolgen voor de journalistiek en daar onlosmakelijk aan verbonden: ook ons communicatievak.

Er is een UCK-lid dat deze ontwikkelingen al jarenlang met belangstelling en bevlogenheid volgt. Sterker nog: hij maakt er ook werk van! Met als resultaat dat inmiddels door hem opgeleide generaties journalisten redactievloeren van belangrijke media in binnen- en buitenland bevolken.

Internationaal
Zijn naam: John Driedonks. Tot vorige week docent aan de School voor Journalistiek (HU). Maar stilzitten staat niet in zijn woordenboek. Hij is de initiatiefnemer van CampusDoc, dat in een paar jaar tijd is uitgegroeid tot een succesvol documentairefestival en hij geeft gastlessen in onder meer Griekenland, Ierland, Qatar en Servië.

Indrukwekkende ontwikkelingen
John neemt ons aan de hand van sprekende voorbeelden mee langs enkele pregnante ontwikkelingen in media en journalistiek. Animaties, ‘realtime videoshopping’, manipulatie van gezichtsuitdrukking en hologrammen maken onze perceptie van de werkelijkheid. En dat zijn slechts enkele voorbeelden.

Transmedia
Daarnaast staan we ook stil bij het transmedia-model dat John ontwikkelde en waaraan we op de UCK-site al eerder aandacht besteedden. Ook dat bespreken we woensdag13 februari aanstaande. Het gaat ons als communicatieprofessionals voeden met nieuwe slimme en effectieve manieren om doelgroepen te bereiken.

Newsroom nieuwe trend
Een ontwikkeling die John ook schetst heeft betrekking op de verschraling van journalistiek. Het effect daarvan is dat veel organisaties al een tijd geleden hun eigen websites ontwikkelden tbv voor eigen nieuwsvoorziening. Tegenwoordig evolueert dat naar heuse ‘newsrooms’ waar ook vaak journalisten werken. Gemeenten Utrecht en Rotterdam hebben bijvoorbeeld al een newsroom en Rijkswaterstaat werkt er aan. Een tweede gastspreker zal hier ook verder op ingaan. We maken hier snel bekend wie dat is

Tweede spreker
Als spreker hebben we ook kersvers UCK-lid Marieke Hendrix (Ministry of Marketing) weten te strikken. Zij maakte voorheen reportages over netelige kwesties als nut en noodzaak van de Betuwelijn of de 'tijdelijkheid' van de long-stay van een TBR-kliniek. Als journalist leerde ze: we zien de wereld niet zoals die is, maar zoals we zelf zijn. Als dat proces zo subjectief is: zou onze waarneming dan ook te sturen zijn met gerichte beeldvorming? Zij geeft MT's en directies daarbij een frisse blik op de eigen werkelijkheid.

De organisaties van de toekomst zijn volgens haar die bedrijven die in staat zijn echt te luisteren naar hun klanten en hun processen om de klant heen te vormen. Dat begint met jouw publiek te helpen met service in de vorm van relevant nieuws. De basis daarvoor is volgens Marieke een newsroom: "Nieuwsredacties kunnen op elk moment van de dag in het diepe springen en nieuws maken dat mensen 'raakt'. Dat kan niet iedereen; want als je in dialoog durft te gaan met je publiek, bestaat het risico dat ze jou gaan vertelllen wat zij als 'nieuws' zien en wat niet."

Deze UCK-bijeenkomst vindt plaats bij La Vie Meeting Center Utrecht, St Jacobsstraat 61, 3511 BP Utrecht.

Programma
19:30u Inloop met koffie en thee
20.00u Start inhoudelijk programma met oa John Driedonks
Discussie en interactie met de zaal
21.30u Napraten bij netwerkborrel
22.15u Einde

Aanmelden
Aanmelden kan hier op deze website (zie button rechts). Deelname is mogelijk voor UCK-leden, mits vooraf aangemeld. Meld je alleen aan als je zeker weet dat je komt. No show stellen we niet op prijs en wordt door ons geregistreerd.

Introducés
Wil je als introducé aan deze bijeenkomst meedoen? Stuur dan een mailtje met jouw verzoek en motivatie naar info@communicatiekring.nl en je ontvangt zsm bericht van ons.

Sluiten