Over RIVM Bedrijfsbezoek: Inzicht in Risicocommunicatie

RIVM Bedrijfsbezoek: Inzicht in Risicocommunicatie

Di 4/2 Bedrijfsbezoek RIVM: Inzicht in effectieve risicocommunicatie

Bij gevoelige onderwerpen lijken de feiten het steeds vaker te verliezen van de emoties. Voor veel bedrijven en organisaties is dat een probleem, en meer nog het RIVM. Hoe ga je om met boze boeren, bange ouders en al die emoties van stakeholders? Op dinsdag 4 februari opent het RIVM voor ons haar deuren en krijgen we meer inzicht in de manier waarop zij hun communicatiestrategie bepalen.

Het RIVM staat steeds meer in de belangstelling van media en maatschappij. Als wetenschappelijk kennisinstituut voor volksgezondheid en milieu doet het RIVM onderzoek naar maatschappelijk relevante onderwerpen: HPV vaccinatie, rubbergranulaat op de sportvelden, gezondheidsrisico’s van chroom 6 en het meest recent de heel moeilijk uit te leggen stikstofkwestie, maar ook Pfas.

Al het onderzoek dat het RIVM doet heeft als doel om de beleidsmakers te ondersteunen. Zodat zij hun beleid kunnen baseren op de meest recente wetenschap. En al deze onderwerpen hebben invloed op verschillende groepen in de maatschappij. Sinds 2015 is de strategie van het RIVM dan ook niet meer alleen gericht op de opdrachtgevers (overheden) maar staat het RIVM midden in de maatschappij. En dat is de laatste jaren goed te merken: Boeren, bouwers, ouders, omwonenden van fabrieken en landbouw, anti-vaxxers, anti-houtstokers, zijn voorbeelden van groepen in de samenleving die het RIVM bedient met hun communicatie.

Sprekers
Sanne van Wijk, communicatieadviseur bij het RIVM, nodigt ons op dinsdag 4 februari a.s. uit in Bilthoven en neemt ons mee in haar ervaringen met risicocommunicatie en issuesmanagement bij het RIVM in de afgelopen jaren. Hoe communiceer je transparant en duidelijk over risico’s als het gaat over complexe materie? Welke rol pak je als een risico uiteindelijk tot een maatschappelijke crisis leidt? Welke dilemma’s brengt dat met zich mee en welke lessen zijn daaruit te trekken voor het bepalen van een communicatiestrategie?

Daarnaast vertelt Paul Gremmen van Contenture ons hoe zij het Rijksvaccinatieprogramma van het RIVM bijstaan in hun strijd met de antivaccinatielobby en het bereiken van de groep twijfelende ouders. Het RIVM zag in de online discussies over vaccinaties hoe wetenschappelijk bewijs het verloor van angstbeelden. Verrassend genoeg lag de oplossing in slimme interpretatie en analyse van data. Hierdoor is het mogelijk om de informatiebehoefte van de doelgroep vast te stellen en zo effectievere communicatie en relevante content te ontwikkelen.

Waar ga je mee naar huis?

  • Wat is risicocommunicatie?
  • Hoe communiceer je effectief met je publiek en ga je om met hun emoties?
  • Hoe bepaalt het RIVM haar communicatiestrategie en hoe helpt onderzoek en data-analyse daarbij?
  • Welke lessen kun je daaruit trekken voor je eigen communicatiestrategie bij complexe issues?
  • Hoe ga je om met emoties en verschillende belangen van diverse  stakeholders?

Programma

19.30 uur: Inloop (koffie/thee)
20.00 uur: Presentatie over risicocommunicatie door Sanne van Wijk (RIVM)
20.40 uur: Presentatie over onderzoek en communicatiestrategie rondom het RijksVaccinatieprogramma vanuit het RIVM door Paul Gremmen (Contenture)
21.20 uur: Ruimte voor vragen uit en discussie met de zaal
21.30 uur: Netwerkborrel
22.15 uur: Einde

Locatie

Deze UCK-bijeenkomst vindt plaats bij het RIVM, Antonie van Leeuwenhoeklaan 9, 3721 MA Bilthoven. 

N.B.: In verband met de beveiliging is het noodzakelijk dat je je kunt legitimeren voordat je naar binnen mag. Neem dus je ID-bewijs, paspoort of rijbewijs mee. 

Aanmelden
Aanmelden kan hier op deze website, zie blokje rechts. Doe dit, i.v.m. het vermijden van wachttijden bij de receptie van het RIVM, zo snel mogelijk en liefst voor dinsdag 21 januari. We moeten je namelijk vooraf bij de beveiliging aanmelden, zodat je op 4 februari op vertoon van je legitimatiebewijs direct kunt doorlopen.

Deelname is mogelijk voor UCK-leden, mits vooraf aangemeld. Er is maar beperkt plaats, dus meld je alleen aan als je zeker weet dat je komt en geen plaatsen blokkeert voor andere geïnteresseerden. No show stellen we niet op prijs en wordt door ons geregistreerd. 

Introducés
De UCK heeft nieuw beleid voor het toelaten van introducés. Wil je als introducé aan deze bijeenkomst meedoen, stuur dan een mailtje met jouw verzoek naar info@communicatiekring.nl. Vier dagen voor de bijeenkomst laten we je dan weten of er ruimte voor je is (leden van de UCK gaan in principe voor bij de aanmelding).

Sluiten