Een winning team - UCK-lid Jacqueline Duerinck en Vincent Van Gogh

Van Gogh.PNGvrijdag 28 mei 2021

De vernieuwde site van het Van Gogh Museum won in april al een bronzen GLAMi, een prijs voor digitale toepassingen in de culturele sector. Afgelopen week kwamen daar maar liefst twee Webby’s bij, ook wel de Oscars van het internet genoemd. UCK-lid Jacqueline Duerinck begeleidde het project.

 “GLAMi roemde in april onder andere het design en het surfgemak van de nieuwe site. Het juryrapport en de beeldjes die bij de Webby’s horen hebben we nog niet binnen. Maar ook zonder dat waren we gewoon blij en trots natuurlijk“, vertelt een stralende Jacqueline. “Uit honderden inzendingen van over de hele wereld koos zowel een vakjury als een internationaal publiek voor onze site. Zodra het kan vieren we het met een borrel!”

The International Academy of Digital Arts and Sciences is de organisatie achter de Webby’s, die worden uitgereikt voor zo’n twintig verschillende categorieën. Het Van Gogh Museum won de vak- en publieksprijs dit jaar in de categorie Cultural Institutions. Voor bureaus zijn gewonnen Webby’s een geweldige aanbeveling naar toekomstige klanten. Voor Jacqueline was het de bevestiging dat het Van Gogh Museum de juiste partners had gekozen voor het project. Pakweg driekwart jaar werkte ze er dagelijks aan, samen met techbureau Q42 (development), digital agency Dept (concept en design) en het eigen interne digitale team van het Van Gogh Museum.

De site van het Van Gogh Museum, die jaarlijks door miljoenen mensen van over de hele wereld bezocht wordt, was aan vernieuwing toe. Deels omdat het museum een nieuwe huisstijl had gekregen, deels omdat de site uit haar jasje gegroeid was. In juli vorig jaar ging de strak vormgegeven en bijzonder kleurige site live. Die kleurigheid past bij Vincent van Gogh. In een kunstwereld waar gedekte tinten de norm waren, was hij eind negentiende eeuw een van de eerste schilders die felle kleuren gebruikte.

De site, eigenlijk ook een digitaal museum, is nu veel intuïtiever. Zo is filteren op werken een stuk gemakkelijker geworden. Eenmaal bij de afbeelding van een schilderij kunnen bezoekers praktisch tot op de pixel inzoomen. Storytelling maakt dat de werken meer gaan leven, bijvoorbeeld met aanklikbare hotspots in schilderijen, waarna een korte video vertelt welk verhaal erachter zit. Een andere leuke vondst is Vincent for Scale: Vincent staat naast de afbeelding van een werk, zodat je een idee hebt hoe groot het is.

Jacqeline doet al een aantal jaren opdrachten voor het Van Gogh Museum  en is helemaal besmet met ‘het Vincentvirus’. “Hij was een autodidact, die in tien jaar al zijn werk gemaakt heeft. Door de vele brieven die hij aan zijn broer Theo schreef is ook zijn levensverhaal bekend. Een heel bijzondere man!”

Bekijk de site zelf op: www.vangoghmuseum.nl

Redactie UCK: Wilmie Geurtjens

Labels
Nieuws

« Terug

Lees overig nieuws

Twitter

Sluiten