Over UCK Denktank voor North Star Alliance

UCK Denktank voor North Star Alliance

De UCK heeft de denktanks afgelast die ze in gedachten had voor een medisch hulpprogramma van de North Star Alliance. Met deze denktanks konden UCK-leden een inhoudelijke bijdrage leveren aan enerzijds strategisch communicatieadvies en anderzijds de vormgeving van een marketingconcept. Het tonen van sociale betrokkenheid en het leveren van een actieve bijdrage aan een concreet project, moet de belangrijkste motivatie zijn om hieraan deel te nemen. Het gaat om een UCK-activiteit die veel voldoening kan opleveren.

Wat is de North Star Alliance?

North Star – met hoofdkantoor in Utrecht - verzorgt 26 klinieken langs belangrijke transportroutes in Afrika. Daar krijgen vrachtwagenchauffeurs voorlichting en medische hulp. North Star levert zo een belangrijke bijdrage aan de bestrijding van het verspreiden van ziekten als AIDS. Vrachtwagenchauffeurs hebben namelijk een sleutelpositie in hun gemeenschappen bij die verspreiding. Ze zijn met hun vracht dagenlang onderweg en overnachten bij servicestations langs de weg, waar ze in contact komen met prostituees die vaak besmet zijn. Bij thuiskomst besmetten de chauffeurs hun eigen vrouwen en vriendinnen. Dat is een serieus probleem voor de volksgezondheid. Bekijk video (7 min)

Waarmee willen we North Star helpen?
De organisatie wil graag meer bedrijven en private donateurs werven om het huidige aantal klinieken te verdubbelen. De vraag is hoe ze dat het beste kunnen doen. Met welke insteek en strategie? Gericht op welke specifieke doelgroepen? En via welke middelen en kanalen?

Een belangrijk aanknopingspunt is de steun die het North Star nu al ontvangt en heeft opgebouwd sinds 2006. Meer dan 70 gerenommeerde bedrijven als TNT, Cisco, Total, Microsoft en Heineken werken vanuit het oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen samen met North Star. Directeur Luke Disney en communicatiemanager Rosanne Bonanno van North Star nemen actief deel aan de denktanks. Zij verzorgen ook een inleiding over waar North Star nu staat en wat de ambitie is.

Hoe werkt een UCK-denktank?
- UCK denktanks zijn bedoeld om ideële organisaties met gering of geen communicatiebudget te voorzien van gratis communicatieadvies
- Aan een denktank nemen per keer maximaal 8 UCK-leden deel. Ook de betrokken organisatie is vertegenwoordigd
- Denktank-deelnemers formuleren samen een duidelijk advies op een vooraf gepresenteerde vraag of case
- De opzet van een denktank heeft een intervisieachtige structuur, waarbij de kracht van argumenten en adviesvaardigheid belangrijk is
- Deelnemers aan een denktank nemen deel vanuit een sociaal/maatschappelijke motivatie (geen acquisitie-oogmerk)
- Deelnemers kunnen geen rechten ontlenen aan de adviezen die worden gegeven cq opgevolgd als vervolg op de denktank

Wie kan deelnemen?
Voor denktank 1 (strategisch advies) zochten we strategische denkers met meerjarige ervaring op het gebied van marketing en corporate communicatie en gevoel voor de positionering van North Star als organisatie in het krachtenveld van internationaal opererende NGO’s. Kennis van en gevoel voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en ervaring met donateuracties is mooi meegenomen.

Voor denktank 2 (concept en vormgeving) zochten we creatieve conceptdenkers en vormgevers die in staat zijn om de door denktank 1 geformuleerde strategie om te zetten in een concreet marketingconcept en de daarbij behorende vormgeving van een mogelijke campagne. 
 

NB. de UCK organiseerde eerder al een succesvolle denktank voor Humanitas.
Heb jij een geschikt onderwerp voor een UCK-denktank, laat het ons weten!

Sluiten