Campagne gemeente Utrecht tegen onbegrijpelijke brieven
De gemeente Utrecht wil een einde maken aan onbegrijpelijke brieven die ze naar inwoners stuurt. Daarom kunnen inwoners brieven die ze niet begrijpen, omdat er bijvoorbeeld moeilijke woorden of onduidelijke zinnen in staan, voortaan terugsturen naar de gemeente.
De campagne ‘Dat kan beter’ maakt hier zowel inwoners als ambtenaren van de gemeente op alert. Er zijn punten opgesteld waaraan een tekst moet voldoen. Eenvoudige woorden gebruiken is een van de belangrijkste richtlijnen. Verder mag een zin uit niet meer dan tien a vijftien woorden bestaan en er moeten duidelijke tussenkopjes staan boven elke alinea in een tekst. Een andere bijzondere aanwijzing is dat teksten zoveel mogelijk moeten aansluiten bij de persoonlijke belevingswereld van de lezer.
Knipoog
De actie is serieus bedoeld, maar wordt ook met een knipoog ingezet. Het initiatief is van wethouder Kees Geldof. De gemeente verstuurd honderden brieven per jaar en daarover komen niet vaak klachten binnen. Interne bewustwording bij de gemeente en meer klantvriendelijkheid naar inwoners, het belangrijkste doel van de gemeente. Zie hier een videoclip die de campagne ondersteunt
Archief > 2016 > oktober
- 28-10-16 09:02 - Utrechtse journalistiekstudenten verslaan verkiezingen VS
- 16-10-16 17:28 - Stad onderzoekt bereik RTV Utrecht
- 16-10-16 12:07 - Laatste duwtje nodig voor crowdfundingactie bijzondere letters postkantoor Neude
- 16-10-16 11:17 - Nieuwe 'up-tempo' promo-video voor Utrecht
- 09-10-16 12:15 - Campagne gemeente Utrecht tegen onbegrijpelijke brieven
- 05-10-16 21:06 - UCK Denktank voor Wegloophuis Utrecht van start
- 03-10-16 08:10 - School voor Journalistiek Utrecht vandaag 50 jaar