Inhuur communicatie ingrijpend onder druk

maandag 08 april 2013

De inhuur van communicatieprofessionals en de inkoop van communicatiediensten staat, los van de slechte economische situatie, ook onder druk door toenemende fragmentatie van het medialandschap, specialisatie, online ontwikkelingen en de toetreding van nieuwe spelers als kleinere bureaus en ZZP’ers. Dat is de uitkomst van een vandaag gepubliceerde marktanalyse van de dienst Publiek en Communicatie van het ministerie van Algemene Zaken.

Voor het onderzoek werden in de tweede helft van 2012 diverse marktpartijen geïnterviewd in het licht van Europese aanbesteding die van kracht is met ingang van januari 2013. Een vijftiental vertegenwoordigende organisaties van communicatieprofessionals werkte mee aan de analyse. Daaronder ook de Utrechtse Communicatiekring. Het doel van de marktanalyse was vast te stellen wat de markt te bieden heeft, of er voldoende aanbieders zijn, hoe ze zijn te onderscheiden en welke ontwikkelingen zich voordoen.

Branchevervaging
Het onderzoek richtte zich specifiek op de markt van de inhuur van tijdelijk communicatiepersoneel en de inkoop van diensten bij communicatiebureaus. Vooral de ‘traditionele’ bureaus komen onder druk te staan, stellen de onderzoekers. Zij moeten zich aanpassen, zijn ingekrompen of op zoek gegaan naar andere organisatievormen en verdienmodellen. Met de toenemende specialisatie vindt tegelijkertijd aan bureaukant een toenemende samenwerking met andere bureaus plaats en/of integratie van de verschillende disciplines binnen het eigen bureau. De onderzoekers zien ook branchevervaging optreden: bemiddelingsbureaus die communicatiediensten aanbieden en communicatieadviesbureaus die mensen detacheren.

Vechtmarkt
In de ontstane vechtmarkt wordt vooral op prijs onderhandeld. Daardoor hebben bureaus en ZZP’ers het zwaar. Ze geven bovendien aan dat de kwaliteit van de communicatie-dienstverlening onder druk komt te staan door de prijsonderhandelingen. Ze geven aan dat de kwaliteit van mensen het verschil maakt. Opdrachtgevers moeten niet voortdurend op zoek zijn naar nieuwe relaties, maar ook dat zij meer investeren in de huidige relaties, zo waarschuwen ze.

Onrustig
Uit het onderzoek blijkt verder dat opdrachtgevers een goede onderhandelingspositie hebben met het enorme aanbod en de lage prijzen. Het is voor hen echter lastig goed overzicht van de markt te krijgen. Ze worden onrustig van de snelheid van de ontwikkelingen en maken zich zorgen dat ze iets missen. Daardoor wordt het voor opdrachtgevers nog belangrijker te weten wat hun vraag is en of het aanbod van marktpartijen daarop aansluit, concludeert het ministerie.

Regiefunctie
Naarmate er met meer partijen moet worden samengewerkt, moeten opdrachtgevers zelf beter alle inhuur van diensten en mensen coördineren. Intern hebben zij bovendien te maken met een toenemende integratie van disciplines, bijvoorbeeld communicatie, marketing en HRM die samen gaan. Een belangrijke vraag voor opdrachtgevers is hoe zij de regiefunctie invullen. Bijvoorbeeld in eigen huis of bij een ‘onderaannemer’ (een bemiddelings- of fullservice bureau).

Lees hier het hele rapport.

« Terug

Sluiten