UCK-lid Mirjam Wolder (Hartstichting): Een 360°-campagne 180° draaien in coronatijd

Hartstichting.jpgvrijdag 02 oktober 2020

UCK-lid Mirjam Wolder werkt bij de Hartstichting en is als programmamanager Bloeddruk verantwoordelijk voor de aansturing van de projecten die onder het bloeddrukprogramma vallen. Daaronder ook een landelijke campagne die deze weken volop draait. Aan ons vertelt Mirjam hoe corona alles overhoop gooide en hoe ze dat hebben opgelost.

Een hoge bloeddruk voel je niet, maar het verhoogt wel je risico op een hartinfarct of beroerte. 1.2 miljoen mensen in Nederland hebben een hoge bloeddruk zonder dit te weten. Mirjam: “De Hartstichting wil mensen met een hoge bloeddruk eerder opsporen en zo het groeiend aantal hart- en vaatpatiënten een halt toe roepen. Daarom zijn wij vorig jaar gestart met een bloeddrukcampagne. Ons doel is om de doelgroep van 40 tot 70-jarigen ervan bewust te maken dat het belangrijk is om minstens een keer per jaar je bloeddruk te meten.”

Meetpunten
“Als je mensen oproept om jaarlijks hun bloeddruk te meten, zonder de eerstelijns zorg hiermee te willen belasten, moet je daar ook een passend antwoord op bieden. Dus richtten we vorig jaar mei 225 openbare meetpunten in, bemand door vrijwilligers en uitzendkrachten. Door het hele land, onder andere bij bibliotheken, supermarkten en thuiszorgwinkels.

Het liep anders
We boekten succesvolle resultaten met de campagne. Reden om die de komende jaren voort te zetten, in elk geval jaarlijks in mei. Afgelopen maart stond alles al in de steigers: 750 openbare meetpunten, grote partnerships met partijen die de campagne ondersteunden, een 360 media campagne die zes weken later live zou gaan. Het liep anders… Covid19. Lockdown.

De campagne werd geannuleerd. Toen het eerste stof wat neergedaald was, is de campagnekalender omgegooid en besloten we de bloeddrukcampagne door te schuiven naar eind september. De awareness campagne konden we niet ondersteunen met dezelfde call to action als vorig jaar mei: kijk op www.hartstichting.nl voor een meetpunt bij jou in de buurt.

Thuis
We konden schakelen. In maart ontvingen we de resultaten van ons onderzoek naar het sentiment rond het thuis meten van je bloeddruk. Met deze learnings op zak hebben we besloten de call to action om te buigen naar ‘meet je bloeddruk thuis’. Mensen bewust maken van het belang om vanaf je 40ste jaarlijks je bloeddruk te meten. Met verwijzen naar het gemak dit zelf thuis te doen, rekening houdend met de barrières die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen.

Online schakelen wennen
Alle hands on deck, via Zoom, Skype en uiteindelijk gelukkig ook een paar keer live op kantoor om eind september te starten met de campagne met aangepaste boodschap. Online schakelen was wennen, maar het is gelukt. Samen met onder andere de campagnemanager, inhoudelijk communicatieadviseur, adviseur online, contentmanager, marketeers, voorlichters, strategisch relatiemanager, medisch beleidsadviseur, contentmanager, projectmanagers, public affairs, pers.

Media-aandacht
Ondanks alle coronazorgen (het persbericht werd verstuurd en de campagne ging live op de dag van de laatste persconferentie) hebben we veel persaandacht gerealiseerd, onder andere bij Radio1, EditieNL, de 5 Uur Show, diverse online media zoals de Telegraaf en Linda. En deze en komende weken zal de campagne op diverse kanalen te zien en te horen zijn (week 40 tv en social; week 41 tv, radio en social; week 42 radio en social; week 43 social).

Normaal
Samenwerkingen doen we met Menzis, Kruidvat, Bol.com om de aanschaf van (gevalideerde!) bloeddrukmeters laagdrempelig te maken. We willen ernaar toe dat het net zo normaal is om een bloeddrukmeter in huis te hebben, als een personenweegschaal of een thermometer.

De eigen Hartstichting-kanalen zijn aan de voorkant helemaal ingericht op de campagne, waarbij het publiek ook de mogelijkheid heeft de bloeddrukwaarde in te vullen en direct persoonlijk advies te krijgen. Hier is een ‘convertertool’ voor ontwikkeld. De flow is ingericht om tevens leads te genereren en zo onze achterban te kunnen vergroten. De nieuwsbrieven lichten het thema bloeddruk uit, ook bij de zakelijk partners.

Interne aansluiting
Interne communicatie is ingericht zodat de medewerkers twee keer per week op de hoogte worden gebracht over de campagne. De e-mailsignature is voorzien van de campagneboodschap, zodat elke mail die de deur uitgaat de boodschap onder de aandacht brengt. Helaas hebben we wel op het laatste moment het do-it-yourself bloeddrukmeetpunt voor medewerkers moeten annuleren, want sinds dinsdag is het kantoor weer gesloten.

Als Hartstichting hebben we naast het algemeen publiek ook belangrijke relaties binnen het zorgdomein. Huisartsen, cardiologen, diëtisten, noem maar op. Naar deze doelgroep zijn speciale berichten en nieuwsbrieven verstuurd, zowel gericht als via targetting op LinkedIn. En omdat we mensen oproepen om zelf hun bloeddruk te meten, hebben we buiten de reguliere uren tijdens deze campagne ook in de avonduren een online chat opengesteld, om mensen te helpen met hun vragen over bloeddruk meten.

Er komt kortom heel wat kijken bij de campagne waar jullie deze en de komende weken hopelijk mee in aanraking komen.”

Afbeelding: fragment uit campagne-video Harstichting

« Terug

Sluiten