Vierusfeest van 35-jarig UCK staat bol van virale communicatie (VERSLAG MET FOTO'S!)

zaterdag 27 september 2008

De Dom kwam ervan in de schaduw te staan. Het over het geheel genomen fel verlichte masculiene symbool van Katholieke viriliteit, staat aan het eind van dit zinderende feest aan één kant aan zijn top in het donker. Ik heb minimaal twee getuigen die met mij rond elven in de naderende nacht over de keien liepen van het Domplein en dit óók opmerkten. Het was te zien vlak nadat we ons weifelend hadden losgemaakt van het Courthotel. KLIK HIER VOOR DE FOTO'S

En het was ook alsof de auto’s fluisterbanden hadden en de fietsers uit respect hun kettingen hadden gesmeerd. Het leven op en rond het Domplein leek gedempt te zijn in watten na de uitbundige heldere en opzwepende klanken van de Eventband en de verlokkende stem van Maartje Houtzager. De zangeres bedankte haar publiek – het was voor haar alleen al een feest om voor de UCK te mogen zingen.

De UCK in optima forma
Een feest ook van eenvoud en vol van voor de UCK kenmerkende elementen. Geen holle rethoriek van de voorzitter, Koen van Tankeren, bij de opening, maar een nuchter woord over het eerste begin van de UCK in 1973 als een soort sigarenclub, een herensociëteit. Nu anno 2008 heeft de UCK 339 leden die alle disciplines vertegenwoordigen van het communicatievak. En we zagen géén sigaar meer. Om me heen kijkend op de dansvloer na het lopend buffet schatte ik in dat de gemiddelde leeftijd van de leden van de lustrumcommissie (Anne-Marit Helmink, Claudia Zwitser-Kuijpers, Maaike Maaswinkel, Moniek van der Sanden Raoul Zonnenberg en Anne Kee Deelen) inmiddels lager ligt dan de leeftijd van de UCK. De Jeugd heeft de Toekomst. De UCK heeft de toekomst. De enige afwezige van de lustrumcommissie is Raoul; als kersverse vader bekommert hij zich vandaag om het prille leven van zijn dochter. Oók een kenmerk van de UCK: elk mens dóet er toe, klein en groot. Van Hoofd Communicatie in een grote multinational tot kleine zelfstandige.
Een ander kenmerk van de UCK is zijn purisme. De UCK brengt de inhoud naar de begrippen in onze Nederlandse taal. Het lopend buffet liep deze keer écht. En als je er niet op tijd bij was, moest je er achteraan lopen. De UCK is een vereniging van doeners, dus iedereen kwam aan zijn trekken.

Tumult en de talkshow
De stoelen staan er een beetje braafjes bij, bij binnenkomst. In theateropstelling. Maar theater werd het niet. Zonder dat één woord was gezegd, lagen de tegenstellingen al voor het oprapen: donker van binnen en licht van buiten. Onder leiding van Willem Alkema (gespreksleider) wisselden Leon Wittenberg (La Comunidad), Ruben Heijloo (Nederlands Online Festival) en Peter de Vries (Universiteit Twente) serieus van gedachten over de voors en tegens van virale communicatie. Het ging om de inhoud.
Gediscussieerd werd over een aantal stellingen zoals: (1) Een viral is alleen effectief als één van de drie g’s er in verwerkt is: Geil, Grof of Grappig en (2) Alles mag in virale communicatie. Dus werd Piet Paulusma weer eens doodgereden, lagen de vleselijke resten van Viola Holt voor het oprapen, stal Sinterklaas te vroeg geleverde pepernoten uit de schappen van supers en bracht die naar de Spaanse ambassade voor de terugreis.

In de gesprekken werden ook digitale internettechnieken besproken, ging Hyves over de tong, rolden begrippen als spoofs (nepcommercials), ‘viral tracker’ die portals in de gaten houdt, en ‘stealth marketing’ de zaal in, werd gesproken over de (on)meetbaarheid van het effect van virals. Uit de informatie van Peter de Vries blijkt dat we wel degelijk naar de doelgroep moeten kijken en dat het effect ook afhangt van wie de zender is (van vrienden kun je een geintje eerder accepteren dan van een volslagen onbekende). Hij ziet virals ook als een ‘sociaal smeermiddel’. Van Leon Wittenberg hoorden we dat virale marketing ook wel te beschouwen is als ‘een goedkope spot met een heel hoog bereik’. En Ruben Heijloo is het niet eens met de stelling over de drie G’s. Hij zegt: ‘Van groter belang is door te dringen tot de doelgroep die je wilt bereiken. Die doelgroep moet je goed kennen, ook bij virals.‘ Ontvangers geven virals door als die virals ze op één of andere manier aanspreken.

Het Utrechts Archief
Anne-Houk de Jong (Hoofd Communicatie & Marketing/Beleidssecretaris van Het Utrechts Archief) is onze gastvrouw. Ze gebruikt de trap als podium en vertelt over de verhuizing van Het Utrechts Archief naar het voormalig gerechtsgebouw aan de Hamburgerstraat. Het Utrechts Archief gaat over het verleden maar maakt gebruik van nieuwe technieken voor de ontsluiting van oude informatie. Zo hier en daar steekt de historie van het oude gerechtsgebouw de kop op uit het nieuwe pleisterwerk. Het is simpel om in dit archief je vinger te leggen op het verleden. De indeling van het gebouw daagt de bezoeker daartoe bijna als vanzelf uit. Jammer dat ik al had gekozen voor een workshop. Ik had kunnen kiezen voor een rondleiding. Maar ik dacht in workshop 3 Viral a gogo, viral creation en groupe, een viral te kunnen maken voor mijn branche. Het verhaal van een te bezielde notulist. Een fimpje over hoe de notulist vragenderwijs (‘even voor de notulen’) de leiding over de vergadering overneemt. Hoe langzamerhand de vergadering naar zijn hand komt te staan doordat hij ruis haalt uit de communicatie. Met een voorzitter die meer en meer gedurende de vergadering zichtbaar bij het meubilair gaat horen. Hoe maak je dat zichtbaar? Hoe schokkend kun je dat maken? En dan aan het eind van wat als een trailer op te bouwen is over ‘een film over het wedervaren van een notulist’, de tekst ‘Dat is er één van ……’. Zou ik mijn naam aan zo’n filmpje willen verbinden, dacht ik terug aan de talkshow, sprekend met Ruud Kessels onder het genot van een biertje in de hal van het Utrechts Archief. Ik was duidelijk besmet. En in de workshop bleek mijn verwachting gelogenstraft. Kregen we onder leiding van Allain Silbernberg van Interactive Link van de Hansel Groep) een briefing voor het maken van een virale workout in een huiskamer met huismoeders al of niet in een stoere rol… Hoe viraal kun je het bedenken! Het naar elkaar overgooien van de kinderen tussen de echtelieden, puur als een vorm van fitness, was één van de ideeën die sneuvelden in een conceptueel denken na een geïndividualiseerde brainstorm. Hoe braaf mag je nog zijn om een viral te kunnen maken?

Het Courthotel; het slot van een feest vol viraliteiten
Met de bar, de dansvloer en veel virale gesprekken en contacten, kwam een wervelend eind aan dit geweldig feestelijk moment in het lange bestaan van de UCK. De muziek maakte een buiging naar het verleden, maar – voornamelijk - representanten van de toekomst dansten daarop hun hart in de keel. Er werd meegezongen, handen gingen in de lucht, heupen kantelden en hoofden gingen uit de plooi. Een enkele kroegtijgerin aan de bar lachte met een lichtelijk verhuld verlangen naar een enkele verhitte danser op de vloer. Niet alleen virals zijn verleidelijk … ook de kroegtijgerin werd een danser…

Geertjan Benus
Utrecht, 27 september 2008

Labels
Verslagen

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten