Meer contact tussen Universiteit Utrecht en het bedrijfsleven

zondag 27 november 2005

De faculteit Letteren wil sterkere banden met het Utrechtse bedrijfsleven. Daarvoor is een speciale accountmanager aangesteld; Mark de Jong. Studenten kunnen waardevol onderzoek verrichten bij bedrijven, vindt hij. Ook kunnen bedrijven en universiteit over en weer van elkaar leren. Hij heeft veel contact met het UCK. En dat bevalt goed.

In de oude binnenstad van Utrecht vertelt de coördinator contractonderzoek over de missie van zijn faculteit. “In het onderzoek dat we doen werken universiteit en bedrijfsleven veel samen. Er zijn drie varianten:
1. We stellen in een cursus de onderzoeksvraag van een organisatie centraal. Dat is zonder kosten.
2. Tijdens een individuele stage van een student bij een organisatie wordt geprobeerd een praktijkvraag beantwoord te krijgen. De student ontvangt daarvoor een stagevergoeding.
3. Medewerkers van de onderzoeksgroep doen - soms samen met studenten - in opdracht van een organisatie, en tegen betaling, een onderzoek om een praktijkprobleem op te lossen.
Deze laatste variant noemen we contractonderzoek. Ongeveer 13 procent van onze inkomsten komt hieruit voort. Dat mag gerust wat meer worden.”

Contractonderzoek
Op dit moment heeft de faculteit ongeveer zestig studenten Master Communicatiestudies. Deze cursussen bevatten allemaal een praktijk- of onderzoekscomponent. Zij zijn bij uitstek geschikt voor contractonderzoek. “Na acht weken van literatuurstudie kunnen de studenten het geleerde toepassen in de praktijk,” vertelt Mark. “In veel gevallen komen bedrijven bij ons met een probleem. Zo vroeg een waterschap ons om een aantal van hun websites eens kritisch onder de loep te nemen. Of een bedrijf wil een brochure laten pretesten. Dit zijn kleine onderzoekjes. Maar er zijn ook grotere onderzoekstrajecten die meerdere maanden in beslag nemen.” Zoals een onderzoek voor de gemeente Utrecht. “Er was een proef gedaan waarin burgers online commentaar konden leveren op bestemmingsplannen. Naar aanleiding van de ervaringen hiermee heeft de gemeente ons gevraagd om op basis van onderzoek aanbevelingen te doen om de gebruiksvriendelijkheid van informatie over bestemmingsplannen op internet te verbeteren.”

Eigen netwerk
Hoe komt de faculteit aan opdrachtgevers? Aan betalende onderzoeksvragen? Op dit moment regelt Mark het aanbod via zijn eigen netwerk, maar hij zou graag wat meer bekendheid willen hebben. “Wat dat betreft is het contact met de Utrechtse Communicatiekring heel goed,” vindt hij. Tijdens een speciaal gehouden bijeenkomst hebben docenten van de universiteit en UCK-leden samen gebrainstormd over de eigenschappen en vaardigheden die afgestudeerden in huis moeten hebben als ze het bedrijfsleven ingaan.” Dat bleek heel nuttig te zijn. Mark: “Afgestudeerden weten vaak niet hoe organisaties werken. En er zal meer aandacht moeten komen voor redactionele vaardigheden. Daar is behoefte aan, blijkt nu.”

Aansluiting op beroepspraktijk
Kortom: meer contact tussen de universiteit en het bedrijfsleven vergroot de kwaliteit over en weer. Mark: “Ook is het nuttig om resultaten van onderzoek niet alleen te publiceren in academische bladen. Ze zijn ook interessant voor reguliere media.” Mark ondervindt ook dat onderzoeksvragen steeds meer gericht zijn op de combinatie van tekst en beeld. “Wij beschikken over een geavanceerd laboratorium voor oogbewegingregistratie. Interessant voor met name onderzoek op het gebied van nieuwe media. Intensief contact tussen universiteit en bedrijfsleven zorgt voor een betere aansluiting van de master communicatiestudies op de beroepspraktijk. We kunnen daarin over en weer veel voor elkaar betekenen.”

Heeft een van onze leden een communicatieprobleem waarvoor innovatief onderzoek nodig is? Wellicht is de tijdelijk inzet van een communicatiestudent of een ervaren onderzoeker een oplossing. Neem contact op met Mark de Jong, tel. (030) 253 85 53. E-mail: mark.jong@let.uu.nl

« Terug

Sluiten