Hoogleraar arbeidspsychologie: ‘Interne communicatieprofessional op dit moment cruciale factor!’

Interview met Evangelia Demrouti.jpgzaterdag 30 mei 2020

VIDEO - Goede interne communicatieprofessionals zijn op dit moment een cruciale factor voor leidinggevenden om een bedrijf goed te kunnen managen. Dat stelt prof. dr. Evangelia Demerouti, gespecialiseerd in arbeidspsychologie en verbonden aan de TU Eindhoven in een online thema-uitzending van de Utrechtse Communicatiekring over (het wegvallen van) sociale cohesie in organisaties waar veel thuis wordt gewerkt.

“Onzekerheid is momenteel een probleem bij veel bedrijven”, constateert Demerouti: “Medewerkers weten niet wat er precies gaat gebeuren. De communicatieprofessional speelt een hele belangrijke rol om bij het wegnemen hiervan en te helpen bij het ‘managen’ van die onzekerheid. Bijvoorbeeld om de juiste dingen te communiceren en op tijd te communiceren. En op een zodanige manier te communiceren die de pro-activiteit van medewerkers verhoogt.”

Oprechte interesse
De hoogleraar ziet communicatieprofessionals als de ‘linking pin’ in dat proces. “Je hebt juist deze mensen nodig die dat goed kunnen organiseren. Die weten hoe je een boodschap het beste kunt delen en weten hoe je goed contact met medewerkers houdt. Zonder dat die het gevoel hebben geobserveerd te worden, maar dat ze juist op basis van oprechte interesse worden benaderd door de leiding van de organisatie. Dat zijn allemaal dingen die de communicatieprofessionals kunnen opzetten, om zo de organisatie te helpen dat goed te doen”, aldus Demerouti in antwoord op een vraag van presentatrice Elisabeth van den Hoogen.

Actie van beide kanten
Het behouden van sociale cohesie is (in deze coronatijd) geen nieuw thema voor bedrijven, stelt Demerouti, het is alleen moeilijker te realiseren op dit moment omdat we thuis werken en elkaar nauwelijks zien: “Sociale cohesie krijg je als je dat goed kunt managen met elkaar en als de deelnemers van een groep daarvoor open staan, bereid zijn actief met elkaar te delen en samen te werken. Het vraagt dus actie van beide kanten. Zowel van de leidinggevende als van de afzonderlijke personen in een groep.”

Pijnlijk zichtbaar
Toch lijkt het erop dat het gebrek aan sociale cohesie bij veel organisaties nu pijnlijk zichtbaar wordt. Volgens Demerouti maakt dat het verschil tussen goed presterende bedrijven en niet goed presterende bedrijven, nu extra zichtbaar. Op de stelling dat een bedrijf sneller en beter uit de huidige crisis komt als de sociale cohesie in orde is, antwoord ze bevestigend. Demerouti: “Ja natuurlijk, want het is juist nu nodig dat je als management alle betrouwbare informatie van allerlei bronnen hebt om met een goede strategie te komen. En als je geen cohesie hebt, kun je niet tot een goede oplossing komen. Als je niet een coherente groep/organisatie hebt waar mensen samenwerken, dan gaat dat niet gebeuren. Dan vind je niet de goede oplossing voor je bedrijf. En daarom is het zo belangrijk om te op te bouwen, te versterken, te faciliteren en hier aandacht aan te besteden.”

Het interview met Evangelia Demerouti is onderdeel van een online thema-uitzending van de Utrechtse Communicatiekring (UCK) over sociale cohesie en de rol die communicatieprofessionals daarbij kunnen spelen in samenwerking met HR-professionals en het management binnen een organisatie. Klik hier om de volledige uitzending (35 min) te zien! #UCKOnlineProject 

« Terug

Sluiten