Bijzondere samenwerking Utrechtse communicatiebureaus tegen laaggeletterdheid

taaldoetmeer canvas (002).png06-07-2020

Misschien heb je ze voorbij zien komen: uitingen van de campagne 30.000u. Ze waren te zien op social media en op posters door onze stad om aandacht te vragen voor laaggeletterdheid in Utrecht. Verschillende Utrechtse communicatiebureaus hebben deze campagne in een unieke samenwerking belangeloos opgezet. Het doel? Meer vrijwilligers werven voor ongeveer 30.000 Utrechters die laaggeletterd zijn.

Deze mede-Utrechters hebben moeite met lezen, schrijven en het begrijpenen/of toepassen van (digitale) informatie. Het grootste probleem is dat zij hierdoor minder kans hebben op werk, gezondheidsproblemen kunnen krijgen en ook hun kinderen niet goed kunnen begeleiden.

Campagne ontwikkeld
Utrecht Marketing heeft begin dit jaar Utrechtse bureaus bereid gevonden samen aan de slag te gaan om hier aandacht voor te vragen. De bureaus Enof creatieve communicatie, Lawine visuele communicatie / Rietje Krijnen journalistiek & communicatie, Maatschap van Communicatie, Social Brothers en ook Drukwerkconsultancy hebben vervolgens samen de campagne 30.000u ontwikkeld en uitgevoerd. Een crossmediale campagne is uitgerold op social media, digiborden door de stad, posters/boekenleggers bij de bibliotheek en op andere relevante plekken.

Onderwerp leeft
Door de coronacrisis ging de grote lancering van de campagne bij de opening van de nieuwe bibliotheek aan het Neude helaas niet door. Ondanks dat de campagne in een moeilijke tijd van start ging, is duidelijk dat het onderwerp bij veel mensen leeft. Er zijn ruim 100.000 unieke views geweest van de advertenties en in de eerste maand zijn er al meer dan 70 vrijwilligers aangemeld via de site 30000u.nl. In het najaar krijgt de campagne een vervolg.

Krachten gebundeld en belangenloos samengewerkt
De campagne is nog eens extra bijzonder omdat de bureaus elkaar gesproken bij pitches ‘tegenkomen’ en elkaars concurrenten zijn. Voor dit project hebben zij hun creatieve krachten gebundeld en belangeloos samengewerkt aan dezelfde campagne. De rolverdeling verliep natuurlijk omdat ieder bureau toch zijn eigen specialisme heeft.

Lessen geleerd
Uiteraard zijn er ook lessen te leren uit deze bijzondere samenstelling. Eerste reacties van de bureaus:
* De briefing/debrieffase samen met de opdrachtgevers had strakker gekund. Aanvankelijk was de opdracht in het begin behoorlijk vrij en ging iedereen enthousiast snel aan de slag. Later bleken er toch verschillende eisen te zijn waardoor plannen niet konden doorgaan. Dat is jammer én er zijn hierdoor wel veel uren ‘verloren’ gegaan.
* We hadden sneller deelprojecten kunnen maken en afbakenen. Nu waren er veel vergaderingen waar iedereen bij was, maar niet iedereen een aandeel had.
* De aanloopfase naar de start van de campagne was eigenlijk te lang. Dat is normaal een luxe, maar in dit geval gaf het ook een gevoel dat het project steeds opnieuw moest worden opgestarten omdat ieders normale werk ook doorliep.

Heel gaaf
Belangrijkste conclusie is eigenlijk dat alle bureaus het zo weer zouden doen. Op een goede manier hebben alle partijen elkaar geïnspireerd. En dat is echt wel heel gaaf!

Redactie: Ronald Heikens (EnOf creatieve communicatie) + Rietje Krijnen journalistiek & communicatie

« Terug

Lees overig nieuws

Twitter

Sluiten