DUIC terug naar Raad voor Journalistiek om berichtgeving RTV Utrecht

Mediaruzie.jpgwoensdag 07 december 2016

Wie dacht dat kou uit de lucht was na het openlijk over en weer moddergooien tussen De Utrechtse Internet Courant (DUIC) en RTV Utrecht (RTVu) in maart van dit jaar, komt bedrogen uit. DUIC legde de berichtgeving van RTVu voor aan de Raad voor de Journalistiek en die deed gisteren uitspraak. Omdat DUIC in het oordeel van de Raad maar ten dele in het gelijk werd gesteld, vraagt DUIC nu een herziening van dat oordeel aan. 

Heel bijzonder is dat RTVu op haar beurt via haar website bericht dat zij door de Raad in het gelijk is gesteld. Daarbij wordt vooral benadrukt dat RTVu integer gehandeld zou hebben. In haar berichtgeving herhaalt RTVu dankbaar alle eerder gemaakte verwijten aan het adres van DUIC.

RTVu deelde op 1 maart een klap uit in het gezicht van DUIC met de publicatie van een bericht waarin werd gesteld dat het nieuwe huis-aan-huisblad van DUIC ‘kampt met grote problemen’. De problemen zouden te maken hebben met de bezorging van de DUIC-krant. RTVu baseerde haar conclusies op een eigen enquête en benaderde zelfs adverteerders van DUIC - waaronder de gemeente Utrecht - voor een reactie. In een bijbehorend video-item viel meteen de 'kleurende' tone-of-voice en woordkeus op waarmee reporter Marc van Rossum DUIC wegzet.

Salaris directeur
DUIC reageerde als door een wesp gestoken en stapte dus ook naar de Raad voor de Journalistiek. Nu de Raad uitspraak heeft gedaan, kleurt DUIC deze  in op haar eigen nieuwssite. Bij DUIC zit vooral frustratie die voorkomt uit het feit dat de internetcourant met een veel kleiner budget haar werk doet dan het door de regionale overheid zwaar gesubsidieerde RTVu. Ook nu kan DUIC-uitgever Joris Daalhuisen het niet laten om fijntjes te benadrukken dat “de totale werkbegroting van DUIC even groot is als het salaris van de directeur van RTV Utrecht.”

Beschadigend
De manier waarop RTVu in maart te werk ging was opmerkelijk. De conclusies in de publicaties over DUIC waren flinterdun onderbouwd en het benaderen van adverteerders van de concurrent wordt door insiders gezien als een regelrechte poging om relaties van DUIC te beschadigen. Toch oordeelt de Raad voor de Journalistiek dat die berichtgeving van RTVu inhoudelijk zorgvuldig tot stand is gekomen. DUIC is het daar niet mee eens en dient tegen dit onderdeel van de uitspraak een herzieningsverzoek in bij de Raad, zo laat zij weten.

Gekrakeel
Het enige onderdeel waarop de Raad voor de Journalistiek DUIC wel tegemoet komt, is met het oordeel dat RTVu in maart ‘deels onzorgvuldig’ te werk is gegaan als het gaat om het voldoende ruimte geven aan wederhoor. Het is nu afwachten of DUIC in het gekrakeel met RTVu nog meer gelijk aan haar zijde kan krijgen. Voor wat dat waard is. Objectieve journalistieke berichtgeving over elkaar is inmiddels bij beiden ver te zoeken.

Tekst: Koen van Tankeren

Lees ook:
DUIC gaat brood verdienen met nieuwe hah-krant
Stad onderzoekt bereik RTV Utrecht

« Terug

Sluiten