Ooggetuigen, politici + wijkagent verslaan Utrechtse media bij 'breaking news'

zondag 11 december 2016

Ooggetuigen, politici en bijvoorbeeld de twitterende wijkagent verslaan Utrechtse media als het gaat om het als eerste brengen van ‘breaking news’. Dat concludeert het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ) na onderzoek van wat het zelf noemt het ‘nieuwsecosyteem’ in de Domstad.

Het SvdJ analyseerde in de week van 12 -18 september jongstleden 858 nieuwsberichten van 36 Utrechtse nieuwsaanbieders. Een soortgelijk onderzoek vindt ook plaats in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De resultaten daarvan volgen in de loop van 2017.

Commentaren
De onderzoekers stellen ook dat Utrechtse media anno 2016 bar weinig doen met de comments die lezers online achterlaten bij nieuwsberichten. Daardoor zouden essentiële aanknopingspunten, nieuwe invalshoeken en tips voor journalisten vaak onaangeroerd blijven. Over de kwaliteit en het niveau van deze reacties doet het SvdJ geen uitspraak.

Verrijking
Goed nieuws is het volgens het SvdJ dat een groeiende aanbod van zelfstandige nieuwssites het Utrechtse nieuwslandschap verrijkt en dat deze partijen in de online berichtgeving aan kop gaan. Wel blijven traditionele uitgevers en omroepen zowel offline als online verantwoordelijk voor het grootste deel van het lokale nieuws over Utrecht. Zij scoren daarbij vooral goed met politieke verslaggeving en verdieping bij het nieuws.

Betekenis
De SvdJ-onderzoekers: “Traditionele media kunnen er bij baat bij hebben om op Facebook afzonderlijke pagina’s te wijden aan specifieke niches binnen het lokale nieuws; ook buiten het lokale nieuws kunnen dergelijk niches rekenen op een trouwe achterban. Op twitter bevinden zich tal van tijdelijke opinieleiders van buiten de media die bij grote nieuwsgebeurtenissen een rol van betekenis vervullen in het nieuwsecosysteem; ooggetuigen en de twitterende wijkagent beschikken over informatie waarvan de verslaggeving kan profiteren.”

Inactief
Op YouTube en Instagram blijken Utrechtse media niet erg actief zijn, terwijl deze kanalen volgens de onderzoekers juist kansen bieden voor interactie met jongere nieuwsgebruikers en berichtgeving over lokale middenstand en de uitgaansagenda.

Interpretatie
De Utrechtse media geven hun eigen interpretatie aan de uitkomsten van het SvdJ-onderzoek. Zie hier de berichtgeving bij RTV Utrecht (Traditionele media trekken nog steeds de kar) en De Utrechtse Internet Courant (DUIC genereert meeste reacties Utrechtse media).

« Terug

Sluiten