Chatbot Eva Jinek ontwikkeld door Utrechts bureau

Eva.jpg10-08-2017

Het Utrechtse bureau Greenberry gelooft in de ontwikkelingen en functie van chatbots, robots waarmee je kunt chatten over specifieke onderwerpen. In opdracht van KRO-NRCV ontwikkelden ze zo’n chatbot voor Eva Jinek. Ter extra promotie daarvan kroop Eva afgelopen dinsdag live achter de knoppen van haar eigen chatbot om vragen van fans te beantwoorden. De sessie was ook live te volgen via Facebook.

In januari van dit jaar lanceerde Jinek haar nieuwe journalistieke platform en Messenger chatbot. Inmiddels trekt het platform elke maand een half miljoen unieke bezoekers. Mariska Doppenberg van Greenberry: “KRO-NRCV heeft hiermee een nieuwe journalistieke vorm gevonden die een mooie aanvulling vormt op de dagelijkse talkshow Jinek. Tijdens de maanden dat Jinek op tv is, maar juist ook in de maanden dat dit niet zo is. Beiden houden het publiek op de hoogte over wat Eva doet en wat de redactie schrijft. De redactie heeft ook de mogelijkheid een vraag te stellen aan de doelgroep als input voor artikelen of tv-items.”

Aansluiting
Eva Jinek leest veel en ziet vaak dingen die ze graag met een groter publiek wil delen. Dat gebeurt dan via het platform. De chatbot is vooraf geprogrammeerd met antwoord op vragen die worden verwacht. Zelfs vragen over haar ex-en Bram Moszkowicz en Freek Vonk. Doppenberg: “Via de chatbot ontvangen abonnees artikelen, foto’s en spraakmakende items op basis van persoonlijke behoefte. Het is volgens ons een succes omdat dit sluit goed aan bij hedendaags mediagebruik, bijvoorbeeld met het kijken van snippets (korte fragmenten) in plaats van een hele uitzending.”

Verbetering
De eerste maanden van de Eva-chatbot dienden ook voor Greenberry als periode om het publiek te leren kennen. Het conversational design van het platform is aangepast op basis van de lessen uit deze periode. Er kan bijvoorbeeld nu worden aangegeven worden op welke tijden je berichten wilt ontvangen. Ook kan de chatbot je meer vertellen over geplaatste artikelen zonder dat je direct naar de artikelen op de website hoeft te gaan.

Gamification
Doppenberg kan nog geen namen noemen, maar Greenberry ontwikkelt momenteel ook chatbots voor twee andere bedrijven. “Het zijn twee hele andere toepassingen vergeleken met Jinek. Voor de een hebben we een chatbot ontwikkeld die het personeel uitdaagt om hun kennis te testen. Met elementen van gamification moedigen we hen aan om mee te doen. De andere is een smart manual, die je stap voor stap helpt om door een proces heen te lopen.”

De live chatbot-sessie van Eva Jinek van afgelopen dinsdag is voor liefhebbers of nieuwsgierigen hier terug te kijken

« Terug

Lees overig nieuws

Twitter

Sluiten