Over lid zijn van de UCK: In gesprek met Nannie Gieles

NannieGieles.jpg12-06-2020

De Utrechtse Communicatiekring groeit! En met elk lid wordt een verhaal toegevoegd aan ons netwerk. Af en toe lichten we er eentje uit en spreken kort met iemand over zijn of haar keuze voor het UCK-lidmaatschap. Deze keer is dat Nannie Gieles.

door Wilmie Geurtjens 

Wil je jezelf even voorstellen?
Sinds vijf jaar ben ik partner bij brandwebbing, een bureau dat bedrijven en organisaties helpt om marketingdoelen te bereiken met interessante  content. Mijn loopbaan in MarCom begon met een studie communicatiewetenschappen in Groningen. De keuze voor die stad werd ingegeven door mijn hang naar avontuur. Ik had net een jaar in Frankrijk gewoond, en wilde naar een studentenstad waar ook in het weekeinde wat te beleven viel. Nou, dat zat in Groningen wel goed. 

De studie bleek heel erg gericht op taal. Ik zou nu iets anders kiezen, meer commercieel, maar mijn oplossing toen was om er psychologie en marketing bij te gaan doen. Bepaalde vraagstukken interesseerden me enorm. Zoals: waarom nemen mensen niet de trap als je zegt dat het gezonder voor ze is, maar wel als je voeten op de vloer ernaartoe schildert? En ik houd ervan om op hoofdlijnen te denken, bijvoorbeeld over wat een merk doet in je hoofd. Na de studie werkte ik bij een PR-bureau en twee reclamebureaus, bij Randstad aan opdrachtgeverskant en als freelancer voor allerlei grote merken met een goed ontwikkelde marketingcommunicatie  en behoorlijke budgetten.  

Met mijn even avontuurlijke man ging ik een tijd naar Australië. Terwijl hij een bouwproject deed heb ik er de basis van het merk YMCA , de Young Men’s Christian Association, nieuw leven ingeblazen. De weerstand van zes verschillende managers die allemaal hun eigen afdeling runden wist ik om te buigen naar enthousiasme. Uiteindelijk heb ik een overkoepelende huisstijl ontwikkeld waar ze allemaal trots op waren. Bij onze terugkomst werd ik partner bij brandwebbing. Op deze plek komen mijn ervaring in PR en reclame bij elkaar.

Wat is je expertise binnen het communicatieveld?
Het positioneren van merken en dat vertalen naar doelen die we met content kunnen bereiken. Als het over Aldi en Albert Heijn gaat weet vrijwel iedereen wat je daar kunt verwachten. Bij dienstverleners is dat onderscheidend positioneren moeilijker. Bovendien willen mensen geen reclame meer. Je kunt hen wel bereiken met interessante content. Bij brandwebbing bedenken we hoe je dat het beste kunt doen, zowel creatief als qua mediainzet. Dus niet alleen welk verhaal je gaat vertellen, maar ook via welke kanalen. Daar maken we met onze klanten meetbare afspraken over. Een half jaar geleden hebben mijn twee partners en ik onze rollen opnieuw gedefinieerd. Zij zijn nu respectievelijk creatief- en mediadirecteur. Ikzelf ben voortaan algemeen directeur, degene die de kar trekt en de koers in de gaten houdt. 

Hoe zet je je expertise op dit moment in?
We hebben klanten die het goed doen in coronatijd, zoals een thuisopleider. Voor nog meer zichtbaarheid nu en versnelde groei hierna sturen we op meetbare resultaten, bijvoorbeeld door te analyseren welk kanaal voor welke bijdrage aan de doelstelling heeft gezorgd. Voor bedrijven zijn in coronatijdresultaten nog prangender dan voorheen. Dat past ons goed.

We hebben deze tijd ook gebruikt om te investeren in ons eigen merk. Daar krijgen we allemaal veel energie van. We werken aan een nieuwe website en positioneren brandwebbing nog sterker als een bureau met verstand van content én media. Een combinatie die resultaat oplevert. Ons doel is om over drie jaar in de top vijf van Nederlandse contentmarketingbureaus staan. 

Hoe lang ben je nu lid van UCK/Waarom ben je lid geworden van UCK?
In 2002 was ik al eens lid, daarna stapte ik over naar marketingnetwerken. Bij terugkomst uit Australië in 2015 wilde ik de stand van het communicatievak opnieuw tot me nemen. Sindsdien ben ik weer lid. Maar ik hoef niet bij elke bijeenkomst te zijn. Ik kom wanneer het onderwerp aansluit bij mijn interesses en ik tijd heb.

Wat zijn je eerste ervaringen?
Wat ik heel leuk vind is dat je vaak op bijzondere plekken komt en dat de UCK echt op Utrecht gericht is. Jan van Zanen die een praatje houdt tijdens de nieuwjaarsborrel, tof! brandwebbing  voelt zich ook erg verbonden met de stad en de organisaties die er actief zijn. We zijn nieuwsgierig naar wat ze doen. Neem de Tour de France: hoe haal je zo’n evenement naar de stad? Dat vond ik een hele leuke bijeenkomst.

Wat zijn je verdere verwachtingen en wensen van UCK?
Ik vind het natuurlijk leuk als thema’s vaker marketing-gerelateerd zijn.

Heb je nog vragen aan ons, of wil je de andere leden vast iets meegeven?
Blijf vooral openstaan voor nieuwe mensen in de kring. Veel leden kennen elkaar al jaren en daarom is het voor nieuwe mensen niet altijd even gemakkelijk om ertussen te komen. Ik ga voor de inhoud, maar het is ook fijn als je daarna met leuke mensen kunt borrelen.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
NannieGieles.jpg218,2 kBimage/jpegdownload

« Terug

Lees overig nieuws

Twitter

Sluiten