Reint Jan Renes en Sander Hermsen introduceren 'Draaiboek Gedragsverandering'

Boek.jpg09-09-2016

Reint Jan Renes en Sander Hermsen van het lectoraat Crossmediale communicatie in het publieke domein van de Hogeschool Utrecht publiceerden deze week het ‘Draaiboek Gedragsverandering’. Het boek behandelt hoe je gedragsverandering succesvol kunt inzetten bij campagnes, producten en diensten.

We moeten minder drinken, meer bewegen, korter douchen en ons afval scheiden: er wordt veel gedaan om ons gedrag te veranderen. Via campagnes, acties, producten en diensten proberen de (semi-)overheid en het bedrijfsleven om ons gezonder, veiliger, slimmer of milieuvriendelijker te laten gedragen. In het ‘Draaiboek gedragsverandering’ ontdekt je waarom dit niet altijd even succesvol is. De schrijvers geven inzicht in wetenschappelijke kennis en praktijkvoorbeelden van gedragsbeïnvloeding.

Professionals
“Door een terugtrekkende overheid zie je dat steeds meer professionals bezig zijn met gedrag”, geeft Sander Hermsen aan. “Daarnaast zie je dat er veel wetenschappelijke kennis beschikbaar is over gedragsverandering, maar dat die niet goed bereikbaar is voor een communicatiemedewerker of productontwerper. Mensen zomaar met informatie overdonderen werkt bijvoorbeeld lang niet altijd. Gedrag staat nooit op zichzelf: de sociale structuur waarin mensen verkeren en omgevingsfactoren zijn ook van invloed.”

Geen trucje
Reint Jan Renes voegt daar aan toe: “We hebben geen snelle oplossing voor gedragsverandering, al zie je wel dat dit gewenst is. We worden zelf ook vaak gevraagd om even een middagje mee te denken, bijvoorbeeld over het roken voor de ingang van het gebouw, maar zo werkt het niet. Er bestaat geen simpel trucje om gedrag te veranderen. Het is juist iets dat jaren kan duren en wat je integraal moet benaderen.”

Lees hier het hele interview met beide schrijvers op de site van Hogeschool Utrecht

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten