Reclamebranche groeit tien procent

vrijdag 24 november 2006

De reclamebranche verwacht voor 2006 een stijging van het resultaat voor belasting naar gemiddeld ruim 10%. In 2005 bedroeg het gemiddelde resultaat nog 8,1 %. De werkgelegenheid nam het afgelopen jaar toe met 5,3%. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van de VEA Thermometer 2006.

De VEA / Vereniging van communicatie-adviesbureaus, waarin de belangrijkste communicatieadviesbureaus van Nederland zijn verenigd, heeft recent onderzoek onder haar leden uitgevoerd naar hun bedrijfseconomische ontwikkelingen en verwachtingen.

Aan het begin van het laatste kwartaal van 2006 geeft de reclamebranche in de VEA Thermometer Oktober 2006 aan een stijging van het inkomen van de bureaus te verwachten met ruim 9 procent ten opzichte van 2005. De personeelskosten zullen stijgen met 8,7%. Een en ander mondt uit in een verwacht resultaat voor belastingen voor 2006 van circa 10 procent van het bureau-inkomen. In 2005 bedroeg dit nog 8,1 procent. De verbetering van het resultaat is het sterkst bij de kleine (<15 fte) direct gevolgd door de middelgrote bureaus (15 – 40 fte) en active marketing bureaus.

De werkgelegenheid in de branche nam in de periode oktober 2005 – oktober 2006 toe met 5,3%. Daarnaast stonden er in oktober 2006 voor nog zo’n zelfde percentage vacatures uit. De branche verwacht voor 2007 een verder aantrekkende markt. Dat moet resulteren in een verbetering van het resultaat naar 12 à 13 procent van het bureau-inkomen en een groei van de werkgelegenheid met bijna 8 procent. Voor 2007 zijn de middelgrote bureaus het meest optimistisch. www.vea.nl

« Terug

Sluiten